برنامه ريزي راهبردي
- اولین برنامه راهبردی دانشگاه
- طرح ارزیابی کارت امتیازی متوازن
- تدوين برنامه تفصيلي پنجساله دانشگاه فردوسي مشهد
- ايجاد ساز و كار نظارت بر حسن انجام برنامه تفصيلي
- مدل تداوم اجرا و بازنگری اولین برنامه راهبردی دانشگاه
- مدل مشارکت دانشکدهها در فرآیند تدوام اجرا و بازنگری اولین برنامه راهبردی دانشگاه
- فرایندمحوری اولین برنامه راهبردی دانشگاه
- تعیین اولویتها در اولین برنامه راهبردی دانشگاه
- رصد میزان تحقق اولین برنامه راهبردی دانشگاه
فاز اول:
- مباني نظري برنامهريزي راهبردي (برنامهريزي راهبردي دانشگاهها در بستر ادبيات مديريت راهبردي)
- بررسي جايگاه رقابتي دانشگاه فردوسي مشهد
- مطالعات تطبيقي برنامه راهبردي دانشگاههاي منتخب
فاز دوم:
- تبيين وضعموجود چشمانداز، مأموريت، اهداف و اركان مديريت و ساختار سازماني دانشگاه فردوسي مشهد (حوزه رياست، معاونتها، شوراها، کميتهها و تشکلهاي دانشگاه)
- تبيين فرآيندهاي اصلي دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين وضع موجود حوزه دانشجويي و فرهنگي دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين وضع موجود نظام پژوهشي دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين وضع موجود روابط عمومي و همکاريهاي علمي و بينالمللي دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين وضع موجود نظام مديريت منابع انساني دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين وضع موجود فعاليتهاي مالي در دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين وضع موجود نظام آموزشي دانشگاه فردوسي مشهد
- تبيين انتظار ذينفعان دانشگاه فردوسي مشهد
- محيط بيروني دانشگاه فردوسي مشهد
فاز سوم:
- چشمانداز، مأموريت، ارزشهاي محوري و اهداف کلان دانشگاه فردوسي مشهد
فاز چهارم:
- ماتريسهاي تجزيه و تحليل اطلاعات محيط داخلي و خارجي دانشگاه فردوسي مشهد
فاز پنجم:
- انتخاب استراتژيهاي اصلي دانشگاه فردوسي مشهد
سخن رئیس دانشگاه در رابطه با دومین برنامه راهبردی دانشگاه
فرایند تدوین دومین برنامه راهبردی دانشگاه
1- آمادگی: برنامهریزی برای تدوین برنامه
- تشکیل دبیرخانه تدوین دومین برنامه راهبردی
- تشکیل شورای راهبردی دانشگاه
- تشکیل کارگروههای مطالعاتی تخصصی
- بسته فرهنگسازی و اطلاعرسانی برنامهمحوری
2-تجزیه و تحلیل
- مرور انتقادی اولین برنامه راهبردی
- تبیین رسالت دانشگاهها از منظر مکاتب فلسفی
- واکاوی مدل های برنامه ریزی راهبردی
- مطالعه تطبیقی برنامه های راهبردی دانشگاههای داخل و خارج
- تحلیل اسناد فرادست
- شناسایی و تحلیل انتظارات ذی نفعان
- پایش محیطی (تحلیل محیط درونی با نگاه سیستمی/ تحلیل محیط بیرونی/ پیشرانهای اثرگذار و آیندههای ممکن)
- تبیین وضع موجود نظام آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
- تبیین وضع موجود نظام پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد
- تبیین وضع موجود نظام فناوری دانشگاه فردوسی مشهد
- تبیین وضع موجود حوزه فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
- تبیین وضع موجود حوزه زیرساخت و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد
- بررسی محیط بیرونی دانشگاه فردوسی مشهد
- شناسایی پیشران های اثرگذار و آیندههای ممکن پیشروی دانشگاه فردوسی مشهد
- تاثیر شرایط بحران کرونا بر جهتگیریهای آموزش عالی، فعالیت دانشگاهها و برنامه راهبردی دانشگاه
3- موضوعات راهبردی
4- تدوین برنامهها (ارکان جهتساز)
- ارزشهای محوری
- رسالت
- چشمانداز
- اهداف
- ماموریت
مدل هوشمندی رقابتی دانشگاه فردوسی مشهد
نظام هوشمندی رقابتی متشکل از 5 مرحله اصلی برنامهریزی و هدایت، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل، اشاعه و گزارشدهی و ارزیابی و بازخورد است. در سازمانهای هوشمند ابتدا با استفاده از برنامهریزی، چارچوب کلی فرآیند هوشمندی رقابتی به صورت سه مرحله کلی، جمعآوری و ذخیرهسازی دادهها، تحلیل و تفسیر دادهها و اشاعه گزارش هوشمندی تجلی پیدا میکند. پس از جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها چارچوب کلی جهت انتشار اطلاعات برای ذینفعان (شامل تامینکنندگان، شرکا و مشتریان) تعیین میگردد. خروجی اصلی این مرحله، درنهایت امکان تصمیمگیریهای آگاهانه و راهبردی از رویکردی پیشگیرانه را فراهم میسازد. آخرین مرحله این چرخه ارزیابی تصمیمهای گرفته شده و کلیت فرایند انجام کار است.
واحد هوشمندی رقابتی در دانشگاه فردوسی مشهد با هدف پایش مستمر محیط رقابتی ایجاد گردیده است. پس از انجام مطالعات اولیه وکارشناسی لازم توسط این واحد، مدل هوشمندی رقابتی به صورت ترکیبی از ساختار متمرکز و غیرمتمرکز طراحی گردید. در این مدل واحد هوشمندی رقابتی به عنوان هسته مرکزی، وظیفه گردآوری و سازماندهی اطلاعات، تحلیل و گزارشدهی و ارزیابی و بازخورد را برعهده دارد و واحدهای ستادی درحوزههای مختلف دانشگاه بازوهای اجرایی این واحد هستند.
فرایندهای اصلی هوشمندی رقابتی در دانشگاه فردوسی مشهد
- ارزیابی و تحلیل محیط درونی و بیرونی
- آینده پژوهی
- بازاریابی آموزش عالی