1a1cdcc26a3d02bdc488167a50d5069a

دکتر فريبرز رحيم‌نيا معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه در مصاحبه‌ای با روابط عمومی، گزارشی از میزان تحقق اولين برنامه راهبردی دانشگاه را ارائه نمودند.

تدوین اولین برنامه راهبردی دانشگاه از سال 1386 در معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع دانشگاه آغاز و در سال 1389  برای بازه زمانی 99-1390 ابلاغ شده است. همچنین در سال 1393 بازنگری سند و تدوین شاخص‌ها انجام شده است و با توجه به تعیین مقادیر مطلوب شاخص‌ها از سال 1395، گروه نظارت راهبردی و سيستم اطلاعات مديريت اين معاونت میزان تحقق چشم‌انداز، اهداف و شاخص‌هاي اولين برنامه راهبردی دانشگاه را محاسبه نموده است. علاوه بر اين با توجه به اينكه هر يك از شاخص‌هاي اولين برنامه راهبردي دانشگاه داراي يك يا چند متولي جهت برنامه‌ريزي و اجرا بودند، ارزيابي اثربخشي حوزه‌های ستادی دانشگاه بر مبناي شاخص‌هاي متعلق به آن‌ها برای سال‌های 99-1395 محاسبه شده است و ارزيابي اثربخشي دانشكده‌ها نيز با توجه به شاخص‌هاي اولويت‌‌دار اولين برنامه راهبردي دانشگاه انجام و به همراه نتايج ارزيابي اثربخشي حوزه‌هاي ستادي و ميزان تحقق چشم‌انداز، اهداف و شاخص‌ها در جلسات شورای راهبردی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه با حضور ریاست محترم دانشگاه، معاونان و تعدادی از اعضای حقیقی دانشگاه ارائه گرديده است. در نهايت نيز با توجه به تحليل‌هاي انجام يافته و تعيين نقاط قوت و ضعف شناسايي شده، بررسي و بهبود نتايج توسط كارگروه‌هاي تخصصي نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت حوزه‌هاي مختلف ستادي دانشگاه انجام شده است.

در خصوص میزان تحقق چشم‌انداز، اهداف و شاخص‌هاي اولين برنامه راهبردی دانشگاه، مطابق بررسي‌هاي صورت گرفته دانشگاه فردوسي مشهد موفق شده است در سطح ملي چشم‌انداز خود را كه قرارگرفتن در بين دو دانشگاه برتر جامع كشور در توليد علم، نظريه‌پردازي و توسعه فناوري و در سطح جهاني كه در شمار 500 دانشگاه ممتاز جهان است، را محقق نمايد. ولي در سطح جهان اسلام كه قرارگيري در بين 10 دانشگاه اول جهان اسلام است، چشم‌انداز دانشگاه محقق نشده است. همچنين بسياري از اهداف و شاخص‌هاي برنامه ‏ریزی شده در حوزه آموزش، تولید علم و فناوری، حفظ و توسعه منابع و همکاری ‏های بین‏ المللی، فرهنگی و اجتماعی تا سطح قابل قبولي تحقق يافته‌اند.

در اين راستا گزارش كامل ميزان تحقق اولين برنامه راهبردي دانشگاه توسط گروه نظارت راهبردی و سيستم اطلاعات مديريت، تدوين و در 3 بخش مجزا تنظيم شده است. در بخش اول گزارش ميزان تحقق چشم‌انداز، در بخش دوم گزارش ميزان تحقق اهداف و در بخش سوم گزارش ميزان تحقق شاخص‌هاي اولين برنامه راهبردي دانشگاه ارائه گرديده است كه در سايت معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع دانشگاه قابل دسترس مي‌باشد.

در پايان از تمامی دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان عزيز که در کسب این دستاورد بزرگ نقش داشته اند، سپاسگزارم و آرزومندم دانش و تجربه به دست آمده از اولین برنامه راهبردی، راهگشای تحقق هر چه بیشتر دومین برنامه راهبردی دانشگاه و در نهایت ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین ‏المللی باشد.