مقدمه

مؤسسات، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي با هر چشم‌انداز، مأموريت، رسالت و اهدافي؛ نهايتاً در يک قلمرو ملي و يا بين‌المللي عمل مي‌کنند و ملزم به پاسخ‌گويي به مشتريان، ارباب‌رجوع و ذي‌نفعان هستند تا بتوانند هدف خود را كه اجراي کامل و دقيق وظايف قانوني و کمک به تحقق اهداف توسعه و تعالي کشور است محقق سازند. بنابراين، بررسي نتايج عملکرد، يک فرايند مهم راهبردي تلقي مي‌شود و در صورتي که به طور صحيح و مستمر انجام شود، موجب ارتقاء پاسخ‌گويي سازمان‌ها و اعتماد عمومي به عملکرد آن‌ها مي‌گردد. همچنين این امر موجب ارتقاي مديريت منابع، رضايت مشتري، کمک به توسعه ملي، ايجاد قابليت‌هاي جديد، پايداري و ارتقاي کلاس جهاني سازمان‌ها مي‌شود از اين رو سازماني بدون سيستم ارزيابي عملکرد قابل تصور نمي‌باشد.

بدین منظور گروه نظارت راهبردی و سيستم اطلاعات مديريت دانشگاه، مطابق با سازمان تفصیلی دانشگاه فردوسی مشهد که در سال 1398 به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است؛ به عنوان یکی از گروه‌های مدیریت برنامه، بودجه و نظارت راهبردی معاونت برنامه ­ریزی و توسعه منابع دانشگاه تشکیل گردیده است. این گروه با دو هدف اصلی انجام نظارت و ارزیابی­ های راهبردی درونی دانشگاه و نیز پاسخگویی به نظام ­های ارزيابي بیرونی و تحلیل و رصد جایگاه دانشگاه در آن‌ها تشکیل شده است. بدیهی است که انجام نظارت و ارزیابی، بدون داده و اطلاعات امکان­پذیر نیست. در این راستا واحد سيستم اطلاعات مديريت نیز در ذیل این گروه قرار گرفته است که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی واحدهای مختلف دانشگاه و سازمان‌های بیرون دانشگاه، اطلاعات مورد نیاز ارزیابی را نیز در قالب سامانه MIS فراهم می‌نماید.

123

  • انجام ارزيابي‌های دروني در سطح سازمانی

ارزیابی‌های درونی در دانشگاه به دو سطح سازمانی و فردی تقسیم می‌شوند. انجام ارزیابی‌های درونی در سطح سازمانی بر عهده گروه نظارت راهبردی و سيستم اطلاعات مديريت دانشگاه و ارزیابی درونی در سطح فردی بر عهده گروه توسعه منابع انسانی و تشکیلات دانشگاه مي‌باشد.

ارزيابي دروني سطح سازمانی از طریق ارزیابی کارایی و اثربخشی واحدهای ستادی، دانشکده‌ها و گروه‌های دانشگاه انجام مي‌شود. هدف از ارزیابی اثربخشی کسب اطمینان از تحقق اهداف دانشگاه توسط واحدهای متولی است و هدف از ارزیابی کارایی کسب اطمینان از عملکرد واحدها در دستیابی به اهداف مذکور با صرف بهینه منابع است.

  • پاسخگویی به ارزيابي‌های بيروني

پاسخگویی به نظام‌های ارزیابی‌ بیرونی یکی دیگر از وظایف گروه نظارت راهبردی و سيستم اطلاعات مديريت دانشگاه می‌باشد. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به عنوان یکی از نهادهای ارزیابی کننده دانشگاه‌ها هر ساله اقدام به ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها می‌نماید. این پایگاه ضمن ارائه سالانه رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور، از سال 2013 رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح کشورهای اسلامی و از سال 2018 رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح جهان آغاز کرده است. رتبه‌بندی ملی در 5 حوزه پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و فعالیت‌های اجتماعی- اقتصادی و رتبه‌بندی جهان و جهان اسلام در 4 حوزه پژوهش، آموزش، فعالیت‌های بین‌المللی و نوآوری انجام می‌پذیرد.

  • استقرار و توسعه سيستم اطلاعات مديريت

در سند راهبردي دانشگاه فردوسي مشهد، بر تحقق نظام مديريت مبتني بر اطلاعات و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات تأكيد شده تا به عنوان يك كاتاليزور و توانمند­ساز، حوزه‌­هاي مختلف دانشگاهي را در جهت دستيابي به اهداف و راهبرد­هاي خود ياري رساند. از اين رو طراحي سيستم اطلاعات مديريت (MIS) كه يكي از سريع‌ترين حوزه‌هاي كاربردي در مديريت و فناوري اطلاعات مي‌باشد، از سال 1394 با همت كارشناسان اين گروه و مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آغاز شده و هم اكنون در حال استقرار، توسعه و بهبود مي‌باشد.